21 Şubat 2014 Cuma

Herman MELVILLE - Katip Bartleby









Amerikalı yazar Herman Merville'in ünlü öyküsü Bartleby...

Öykü, 19.yy da New York Manhattan'da geçiyor. Bir hukuk bürosunda yazıcı olarak işe alınan Bartleby, çözülmesi mümkün olmayan bir bulmaca bence.

Onu hayatınızdan çıkarmak  isteseniz bile bunu başaramıyorsunuz.
 '' Yapmamayı tercih ederim! '' şeklindeki cevapları, pasif karşı koymaları karşısında vicdanen kendinizi sorgulamaktan başka bir şey yapmak  ise mümkün değil!

Öyküyü okurken kendinizi öyle kaptırıyorsunuz ki, Bartleby'e karşı farklı stratejiler düşünürken bulacaksınız kendinizi, benden söylemesi.

Bazı öyküler roman tadındadır, Katip Bartleby de öyle, gerçekten okumaya değer.

Bendeki Dost Kitabevi Yayınlarının Babil Kitaplığı serisinden  ve 75 sayfa.

Okumayı seven herkese öneriyorum, keyifli okumalar...


******


Kitaptan Alıntılar:


İlk günlerde Bartleby inanılmaz sayıda yazı yazdı. Uzun süredir bir şeyleri kopyalamamış da bu yüzden kıtlıktan çıkmış gibi benim verdiğim belgelere saldırıyordu sanki. hazmetmek için hiç ara vermiyordu. Gecesini gündüzüne katıyor, gün ışığı, mum ışığı demeden çalışıyordu. Bu çalışkanlığının yanısıra biraz da neşeli olsaydı, işe onun başvurmuş olmasından çok mutlu olacaktım. (s.29 )



''Neden reddediyorsunuz?''
''Yapmamayı tercih ederim.''
Bunu yapan başka birisi olsaydı öfkeden kudurur, ağzıma geleni söyler,onu rezil edip huzurumdan def ederdim. Ama Bartleby'de öyle bir şey vardı ki sadece elimi kolumu bağlamakla kalmıyor, aynı zamanda nefis bir dokunaklılık beni darmadağın ediyordu. (s.32 )




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder