13 Şubat 2014 Perşembe

SOPHOKLES - Kral Oidipus




''Oidipus Kompleksi, karşı cinsteki ebeveyni sahiplenme ve kendi cinsinden ebeveyni safdışı etme konusunda çocuğun beslediği duygu, düşünce, dürtü ve fantezilerin toplamıdır.'' (Alıntı: Vikipedi )

Freud'un bu teorisi, kaynağını hakkında bilgi edinmek üzere olduğunuz bu kitaptan alınmıştır.

Tragedya, kaynağını efsanelerden alır. Tragedya kavramında daima bir günah işleme ve bunun için cezalandırılma olgusu ön plandadır. Kral Oidipus da Yunan tragedyasının bu özelliği taşıyan çarpıcı bir eserdir.

Sophokles ( MÖ 495-406 ) yılları arasında yaşamış, Yunan tragedyasının  en önemli yazarlarındandır.

Okuması zevkli, bir o kadar da etkileyici bu eseri ''oyun'' okumayı seven ya da merak eden okurlara tavsiye ederim.

Kesinlikle kitaplığımızda bulundurmamız gereken bir eser. Bendeki İş Bankası Kültür Yayınları tarafından basılmış, 56 sayfa.


******


Kitaptan Alıntılar:


TEİRESİAS: Doğduğun gün öldün. (s.17 )


İOKASTE: Durmadan işkence mi edeceksin kendine? Kaderin oyuncağı olan insan, ne bilir başına gelecekleri. En iyisi kadere razı olmak. (s.36)


KORO: Daha dün hayata kavuşturmuştun beni,
              Bugün de ölüm getiriyorsun bana,
              Ağla gözlerim ağla..(s.48)


İOKASTE: Bırak da dağlarda, doğduktan sonra babamla anamın bana mezar olarak seçtikleri Kithairan'da yaşayayım, onların beni öldürmek istedikleri gibi öleyim. Hem iyi biliyorum, beni ne hastalık, ne buna benzer bir şey öldürecek; çünkü daha büyük belalara uğramak için ölümden kurtuldum. Alnıma yazılan çıkacak. (s.54 )



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder